صفحه
منشور خانه و مدرسه
منشور خانه و مدرسه
مقدمه
"منشور خانه و مدرسه" موسسه آموزشی ، به منزله پيمان نامه اي است ميان "خانواده" و "مدرسه"، که هدف اصلي از تدوين آن تقويت، و گسترشِ ارتباطِ مؤثر و دو سويه ميان خانه و مدرسه، در جهت فراهم ساختنِ زمينه اي مساعد براي رشد آموزشي، پرورشي، فرهنگي، رفتاري و شخصيتيِ دانش آموزان، به عنوان شهروندانِ فردايِ يک جامعه مدني مي باشد و دو نهاد " خانواده" و "مدرسه" را متعهد مي سازد تا حقوقِ همديگر را محترم شمرده و از انجام مسؤوليت ها و وظايف خويش در قبالِ دانش آموزان، و نيز در قبالِ يکديگر، سر باز نزنند.
موسسه آموزشی ایران زمین و واحدها و بخش هاي مختلف آن متعهد مي شوند اين پيمان نامه را در تمامي فعاليتها و برنامه هاي خويش، سر لوحة کار قرار دهند و متقابلاً انتظار دارند تا اولياءِ محترم دانش آموزان ایران زمین نيز، در تمامي مراحل و زواياي تحصيلي فرزندشان، آن را مورد توجه قرار داده و بدان پايبند باشند.
ایران زمین معتقد است براي شکل گيري يک ارتباط و تعاملِ سازنده، مؤثر و هميارانه ميان دو نهاد "خانواده" و "مدرسه" لازم است تا حقوق و متقابلاً وظايف و تعهداتِ اين دو نهاد، نسبت به يکديگر و نيز نسبت به فرآيند يادگيريِ دانش آموز، به طور کامل و شفاف، تعريف و تبيين شده و مورد توجه قرار گيرد.
بر همين اساس، متن منشور خانه و مدرسه ایران زمین، مشتمل بر چهار بخش "حقوق خانواده"، "وظايف و مسؤوليت هاي خانواده"، "حقوق مدرسه" و "وظايف و مسؤوليت هاي مدرسه" مي باشد، که پس از بررسي هايِ متعدد و کارشناسي، به شرح زير تعريف و تبيين گرديده است:
حقوق خانواده
حق انتخاب مدرسه مطلوب براي فرزند خويش
حق ارائه پيشنهاد و يا طرح شکايت و انتقاد نسبت به فعاليت هاي مختلف مدرسه، و درخواست رسيدگي به آن ها
حق برخورداري از خدمات دانش افزايي، در زمينه شيوه ها و ظرافت هاي حمايت/ نظارت بر امور تحصيلي، رفتاري و شخصيتيِ فرزند
داشتن حق رأي و شرکت در انتخابات انجمن خانه و مدرسه
حق دريافت گزارش از فعاليت ها و برنامه هاي انجمن خانه و مدرسه
حق نظارت و ارزيابي از فعاليت ها و برنامه هاي مختلف مدرسه، از طريق انجمن خانه و مدرسه
حق بازديد از مجموعه فعاليت ها و برنامه هاي مختلف مدرسه، با هماهنگي مدرسه
حق انتقال دانش آموز به مدارس ديگر.
وظایف و مسئولیت های خانواده
تلاش براي شکل گيري فرهنگ و عادات مطلوب، در زمينه آدابِ معاشرت و احترام به ديگران، در دانش آموز
فراهم آوردن امکانات و تسهيلات شايسته و مناسب، براي يادگيري مطلوب دانش آموز
تضمينِ حضور فعال، منظم و هدفمندِ دانش آموز در مدرسه و برنامه ها و فعاليت هاي مختلف آن
علاقه فعال، پيگير و مسؤولانه به تحصيل و ادامة تحصيلِ دانش آموز
تلاش براي ايجاد شوق و علاقه به يادگيري و ادامة تحصيل در دانش آموز، و مراقبت نسبت به عدم شکل گيريِ تصويري منفي از مدرسه و تحصيل در ذهن دانش آموز
فراهم ساختن محيطي مطلوب و عاري از هر گونه خشونت، ناهنجاري، ناآرامي و ... براي دانش آموز
پرهيز از هر نوع قضاوت منفي نسبت به کار معلم و مدرسه، در حضور دانش آموز
ارزيابي واقع بينانه از توانايي هاي تحصيلي، ويژگي هاي شخصيتي و ظرفيت هاي وجوديِ دانش آموز
توجه دقيق، پيگير و مستمر به فعاليت هاي يادگيري و تحصيليِ دانش آموز، و پيشرفت ها و پسرفت هاي وي
شرکت فعال و مستمر در جلسات، کارگاه ها، سمينارها و کنفرانس هاي مختلفِ مرتبط با امور دانش افزايي و آموزش خانواده
شرکت فعال و منظم در تمامي جلسات فردي يا گروهي اي که براي بررسيِ وضعيت رفتاري، آموزشي، اجتماعي، فرهنگي به دعوتِ مشاوران، معلمان و يا مسؤولان مدرسه برگزار مي گردد.
شرکت فعال در جلسات عمومي و اختصاصيِ انجمن خانه و مدرسه، و قبول مسؤوليت براي پيشبرد اهداف و وظايف آن، و حمايت مؤثر از مجموعه فعاليت ها و برنامه هاي آن.
پيگيري و پاسخ گوييِ به موقع، به مکاتبات مدرسه، موسسه و ساير بخش هاي آن
جبران خساراتي که از جانب دانش آموز به مدرسه و اموال آن وارد مي گردد.
رعايت قواعد، ضروريات و ظرافت هاي قانوني، عرفي و سازمانيِ مربوط به نحوة رفتار، گفتار، پوشش و آرايشِ افراد در يک محيط آموزشي- فرهنگي در هنگام مراجعه به مدرسه
رعايت ملاحظات و ضروريات منطقي و سازمانيِ مربوط به کيفيت و ميزان ارتباطات و تعاملات خانواده با همکاران مختلف موسسه، بر اساس عناوين و شرح وظايف شغلي و سازمانيِ هر يک از افراد
کنترل بهداشت فرديِ دانش آموز به خصوص در هنگام مراجعه به مدرسه
انجام به موقعِ تعهدات مالي نسبت به مدرسه و موسسه
حقوق مدرسه
حق انتخابِ دانش آموز مطلوب براي مدرسه (انتخاب دانش آموز و انتخاب خانوادة دانش آموز)
حق ارائه پيشنهاد/ انتقاد در مورد عملکرد خانواده نسبت به فرآيند يادگيري و تحصيل دانش آموز، و درخواست براي پيگيري آن از سوي خانواده
حق ارزشيابي از نحوة همکاري و مشارکت خانواده، در برنامه ها و فعاليت هاي مختلف مدرسه
حق نظارت بر نحوة حمايت/ نظارتِ خانواده نسبت به فعاليت هاي درسي- يادگيري دانش آموز در منزل
حق داشتن نماينده در انجمن خانه و مدرسه
حق برگزاريِ جلسات فردي و گروهي با خانواده هاي دانش آموزان، براي بررسي وضعيت يادگيري و تحصيلي ايشان
حق درخواستِ پشتيباني مالي و تدارکاتي از فعاليت ها و برنامه هاي مختلف مدرسه، از طريق انجمن خانه و مدرسه
حق انتقال دانش آموز نامطلوب به ديگر مدارس
وظایف و مسئولیت های مدرسه
تلاش در جهت ايجادِ فرهنگ مطلوبِ سازماني در تماميِ سطوح و ارکان مجتمع و مدرسه، به خصوص در زمينه نحوة ارتباط با خانواده
تنظيم گزارش هاي يادگيري و پيشرفتِ تحصيلي دانش آموز، و ارائه آن به خانواده
تهيه تقويم ها و جداول مختلفِ فعاليت ها و برنامه هاي مدرسه، و ارائه آن به خانواده
ارائه گزارش هاي مختلفِ عملکردي و برنامه اي از فعاليت هاي مختلف مدرسه، از طريق انجمن خانه و مدرسه
فراهم سازيِ محيط، تسهيلات، ظرفيت ها و امکانات سخت افزاري و نرم افزاريِ شايسته، براي يادگيري و تحصيل مطلوب دانش آموز
تلاش براي ايجاد شوق و علاقه به يادگيري و ادامة تحصيل، در دانش آموزان
بررسي و پيگيريِ انتقادات/ پيشنهاداتِ ارائه شده از سوي خانواده، و ارائه پاسخ مناسب در مورد آنها
طراحي، برنامه ريزي و اجراي کارآمد و اثربخشِ جلسات، کارگاه ها و سمينارهاي مختلف مرتبط با امور دانش افزايي و آموزش خانواده
پيگيريِ آماده سازي زمينه ها و تسهيلاتِ لازم، براي شرکت فعال خانواده ها در جلسات عمومي و اختصاصي انجمن خانه و مدرسه، به خصوص انتخابات داخلي آن.
حمايت و پشتيبانيِ تدارکاتي از فعاليت هاي مختلف انجمن خانه و مدرسه
تبيين و تحکيم جايگاهِ انجمن خانه و مدرسه و نيز نقش منحصر به فرد خانواده در فرآيند يادگيريِ دانش آموز، در نزد معلمان، همکاران و مسؤولان واحدها و بخش هاي مختلف مجتمع
آماده سازي امکانات و تسهيلاتِ لازم براي فعاليت هاي نظارت/ ارزيابيِ انجمن خانه و مدرسه، نسبت به فعاليت هاي مختلف مدرسه